WIE WAS JOSEPH PILATES?

 

Joseph Pilates werd 1880 in Düsseldorf (Duitsland) geboren. Al als kind was zijn lichamelijke gestelde zwak. Hij leed onder astma en was regelmatig ziek. Vastbesloten om zijn tengere lichaam sterker en gezonder te maken, stortte hij zich op iedere vorm van lichamelijke training die hij tegenkwam. Hij turnde, skiede, dook, leerde yoga en verschillende vechtsporten. Zijn lichamelijk toestand verbeterde en hij werd een succesvolle sporter.

 

In de Eerste Wereldoorlog werkte hij als hospitaalsoldaat in een ziekenhuis met gewonde soldaten. Hij begon hen te trainen en bevestigde veren aan de bedden om hun ledematen te ontlasten en ondersteunen. De resultaten waren indrukwekkend. Het gedeeltelijk opheffen van de zwaartekracht, zorgde ervoor dat geblesseerde lichaamsdelen als nog getraind konden worden, waardoor hun functie minder achteruit ging. Dit voorkwam de afbouw van gezonde spieren en het herstel van de patiënten verliep sneller.

 

Later bleek dat de bedden met de daaraan bevestigde veren, de prototypen vormden voor de pilates-apparatuur.

 

In 1926 emigreerde Joseph Pilates naar de Verenigde Staten en opende hij in New York zijn eerste officiële studio. Hier ontwikkelde hij zijn methode en apparaten verder.

Sinds de introductie in Amerika heeft Pilates een trouwe en enthousiaste groep aanhangers gehad. Door zijn bijzondere en effectieve manier van werken werd hij als snel de geheime tip onder acteurs, dansers en atleten. Zo trainden de compagnieën van Martha Graham en George Balanchine regelmatig met hem. Het geheim werd bekend toen modellen en sterren als Madonna, Sharon Stone en Naomi Campbell de trainingsmethode ontdekten en er een rage ontstond.

 

Joseph Pilates noemde zijn methode zelf nooit de Pilates-methode, maar “ The Art of Body Control”.

 

De training omvat oefeningen op de originele Pilates apparatuur en oefeningen op de mat, Mat work.

 

Na zijn dood in 1967 werd de methode door veel van zijn leerlingen doorgegeven aan de volgende generatie trainers. Door nieuwe inzichten in de fysiotherapie en de revalidatie hebben niet alle originele oefeningen standgehouden. Tot de dag van vandaag wordt de methode voortdurend verder ontwikkeld met behulp van de nieuwste inzichten in de geneeskunde.

ANJA BAPTIST VAN FIT SPORT: ‘RUST ROEST’

 

Anja Baptist eigenaresse van Fitsport is al sinds 1995 actief om de inwoners van de Maaspoort enthousiast te maken om op een gezonde manier in beweging te komen.

 

Vanaf oktober 2016 naar de nieuwe locatie in de flik-flakhal.

 

Waarom is jouw drive zo groot om mensen in beweging te brengen?

Doordat ik dagelijks in mijn lessen ervaar dat beweging heel veel bijdraagt aan het welbevinden van ieder mens zowel fysiek als

mentaal.  Ik zie veel mensen  in mijn lessen met uiteenlopende klachten, denk aan rug, nek en andere gewrichtsklachten, maar

ook mensen met een slechte conditie en overgewicht. De drempel om te gaan sporten is vaak erg hoog en wordt daardoor op de

lange baan geschoven. Als ik die mensen uiteindelijk toch in mijn lessen krijg zie ik vaak al na een maand lichamelijke verbetering.

Een betere motivatie om door te zetten kan je niet hebben. Ik probeer hun hier zoveel mogelijk in te helpen door gevarieerde en

doelgerichte oefeningen aan te bieden.  Oefeningen die er echt iets toe doen en waar zij baat bij hebben.

 

Wat doe je nou precies?

Ik ben Pilates docente, werk als zelfstandig ondernemer,  en ben gevestigd in de sportstudio van De Schans.  Als sportinstructeur

heb  ik  mij gespecialiseerd  in Pilates training. Dit is een  trainingsvorm  die gericht is op  het  verbeteren  van rug,  nek  en

schouderklachten.

 

Waarom heb je jezelf toegelegd op deze specialisatie?

Iedereen krijgt in zijn leven wel eens te maken met rug of nekklachten, maar het kan zo erg worden dat het de kwaliteit van je

leven kan beïnvloeden. Medicijnen en Fysiotherapie helpen wel, maar de klachten komen na verloop van tijd vaak weer terug.

Daarom moet je zelf gaan zorgen dat het lichaam belastbaar wordt en blijft. Ik ervaar iedere dag dat bij Pilates het lichaam

soepeler wordt maar ook sterker. Met name de buik en de rugspieren worden flink aangepakt, deze houdingspieren zijn vaak slecht

ontwikkeld.  Doordat deze spieren te slap zijn zie je dat mensen “in elkaar zakken”. Dit veroorzaakt een verkeerde houding wat

veel klachten in de hand werkt. Na 4 weken zie ik vaak al de klachten afnemen. Het is wel belangrijk dat je  dan door blijft trainen.

Je zal moeten blijven investeren in je lichaam om het goed te houden. “Use it or lose it” roep ik vaak in mijn lessen, je hebt de

sleutel zelf in handen.

 

Je bent een sport ondernemer die altijd gevestigd is geweest in de Maaspoort, hoe komt dit zo?

Dat klopt, hoewel ik niet in Den Bosch woon ben ik verhuisd van de Schans naar de flik-flakhal. Daar heb ik een hele fijne

studio waar ik in alle rust met mijn klanten kan werken. Het is erg prettig werken hier. De flik-flakhal is een prima locatie ik heb het er

erg naar mijn zin, en de mensen uit de Maaspoort zijn erg sport minded.

 

Wat is jouw tip voor het 2012?

Kom in beweging, je zal zien dat het altijd positief uitwerkt. Als je lichaam het niet goed doet voel je jezelf niet happy. Ook al heb

je geen zin, blijf je liever op de bank hangen, kom dan toch in beweging , achteraf merk je dat het je lichaam goed doet.

 

interview Maas en Noornkroniek 2012

FitSport  | Marathonloop 7 - 5235 AA  |  's-Hertogenbosch  |  T: 06 24 656 850    +    Fotos  |  Iris Wuijster Fotografie