PILATES

 

PILATES is er voor iedereen die actief bezig wil zijn met zijn lichaam. Mensen met veel spanningsklachten, spier en gewrichtsklachten

m.n. rug en nekklachten zullen veel verlichting ervaren tijdens deze training.

 

Er wordt intensief getraind op een correcte lichaamshouding, ademhaling en aanspanning van de juiste spieren. Veel problemen ontstaan n.l. door een verkeerde lichaamshouding. Bij Pilates wordt vooral getraind op het centrum van het lichaam: de dieperliggende buikspieren, het bekken, de bekkenbodem, lage rug en nekspieren. Je maakt deze spieren heel sterk waardoor je het lichaam weer beter kunt belasten. Tevens maak je de spieren lang door stretchoefeningen, en je werkt aan de beweeglijkheid van de wervelkolom waardoor je lichaam weer soepeler aan gaat voelen.

 

Voor wie is Pilates bedoeld? Pilates is er voor iedereen, maar is in het bijzonder geschikt voor:

• alle voorkomende gewrichtsklachten

• mensen met rug, nek, schouderklachten.

• blessuregevoelige sporters, of sporters die herstellende zijn van een

• blessure

• jonge moeders (vanaf de 12e week na de zwangerschap)

• vrouwen met incontinentieklachten, bekkenbodemproblemen.

YOGA

 

Yoga is een levenswijze, filosofie en bovenal een methode die je terugbrengt bij jezelf, bij wie je bent en wat je nodig hebt. Yoga betekent zoveel als eenheid, verenigen, verbinden maar ook oefening.

 

Je oefent om aanwezig te zijn in het moment. Yoga gaat over bewustwording van jezelf en neemt daarin het lichaam als uitgangspunt. Door met aandacht het lichaam te voelen en te oefenen vergroot je het innerlijke bewustzijn.

 

Je krijgt inzicht in de wisselwerking tussen denken en voelen en leert signalen zoals stress en vermoeidheid eerder herkennen. Een beter contact met jezelf helpt je om met meer aandacht en ontspanning in het leven te staan.

 

Fysiek zorgt yogabeoefening voor meer kracht, uithoudingsvermogen en souplesse, zonder het lichaam te zwaar te belasten. Spanningen en blokkades zullen verminderen/verdwijnen.

 

Door yoga zal je je niet alleen lichamelijk fitter voelen, ook mentaal en emotioneel komt er meer energie en ruimte vrij.

 

HATHA YOGA

 

De klassieke vorm van yoga waarin een evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal staan. In hatha yoga wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. Er wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht. Door deze rustige, meditatieve houding is er ruimte om waar te nemen en te ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor een groter, innerlijk draagvermogen en meer vitaliteit.

 

YIN YOGA

 

Bij deze zachte yogavorm oefen je een serie zittende of liggende houdingen waarbij de spieren ontspannen blijven en waarbij je een lichte druk uitoefent op gewrichten en bindweefsel. Deze yin houdingen worden lang aangehouden, zo'n 3 tot 5 minuten. Het is als een meditatie in een yogaoefening. De weerstand die je tegenkomt ga je verzachten met behulp van de ademhaling. De houdingen stimuleren op zachte wijze het bindweefsel zoals banden en kraakbeen, waardoor het zich kan verstevigen en herstellen. Hierdoor krijg je een grote beweeglijkheid in spieren en gewrichten. Deze vorm van yoga brengt heel veel ontspanning en het kalmeert de geest.

BODY & MIND

 

De BODY & MIND lessen bieden en rustpunt in ons jachtige bestaan.

Zij zorgt ervoor dat dat je jezelf bewuster wordt van je lichaam, leren omgaan met spanningen lijkt een must vandaag de dag.

 

Na een korte warming up en een stretch/spierversterkend gedeelte, zal de les voor het grootste deel bestaan uit ademhalings en ontspanningsoefeningen en zachte yoga-technieken.

 

Een uurtje BODY & MIND is pure verwennerij.

Je leert nadenken over je houding en je voelt je na een lesuur weer helemaal goed!

55+ TRAINING

 

Zeker voor de 55-PLUSSER is bewegen een must.

 

Het grote prestatieverval, vooral na het 55e levensjaar, is geen normaal biologisch gebeuren maar in hoge mate afhankelijk van lichamelijke en geestelijke inspanning,

veel ouderdomsverschijnselen zoals bijvoorbeeld bot-ontkalking worden versterkt door gebrek aan beweging.

 

"Rust Roest", zoals wel eens wordt gezegd.

 

De voordelen van blijven sporten zijn dan ook: meer kracht door een beter spierkorset, een gunstig effect op botontkalking en evenwichtsproblemen.

 

Uiteraard werkt het ook uiterst ontspannend. Zeker bij de 55-PLUSSER moet voorzichtig met het lichaam worden omgesprongen. Medische en fysieke klachten worden dan ook goed onder de loep genomen

FitSport  | Marathonloop 7 - 5235 AA  |  's-Hertogenbosch  |  T: 06 24 656 850    +    Fotos  |  Iris Wuijster Fotografie